Tipy na efektivní home office od profíků z manicy

I my v manice jsme před necelými dvěma měsíci přešli téměř výhradně na práci z domova. Pracovní nástroje od Microsoftu jsou na práci na dálku jako dělané, denně jsme je využívali i za běžného provozu. Ale přeci jen 100% home office byl i pro nás velkou výzvou. Chceme se proto s vámi podělit o naše osobní tipy na efektivní práci z domova. Doufáme, že se vám zkušenosti našich profíků budou hodit.

Než se do toho pustíme, připomínáme, že na našem webu Use Teams na vás čeká celá sekce, která se věnuje home office. Včetně našich online školení nástroje Teams zdarma. Odkazy na školení fungují i nadále, můžete se podívat ze záznamu na školení pro začátečníky i pro pokročilé.

Jak zvládají práci z domova profíci z manicy?

Tomáš Kutěj – CEO

Z pohledu nástrojů je můj objev Microsoft Whiteboard na virtuálním meetingu. Zásadní postřeh z home office pro mě je, že mezi jednání je potřeba dávat přestávky. Jinak člověk po 5 konferencích najednou zjistí, že vůbec nic od rána nejedl, ani nebyl na toaletě. No a taky jsem zjistil, že dokážu vést hovor v angličtině, při tom vařit oběd a kontrolovat matematiku svých ratolestí.

Jako důkaz přikládám fotografii mého „pracovního stolu“.

"Pracovní" stůl Tomáše KutějeMoc se mi k tematice home office líbil článek od Petra Beneše Proboha, já už chci zpátky do kanclu. Doporučuju ho k přečtení i k zamyšlení.

Ivana Krejbich – HR manager

manica jede na plné obrátky i v době karantény. Ze strany klientů je větší tlak na využívání technologií k práci na dálku, takže mně práce neubyla. Nové šikovné kolegy hledám neustále. Znamená to pro mě nekonečné telefonování a spoustu času strávených videohovory v Teamsech. Jsem taky máma dvouleté dcery. Tady mi hodně pomáhají „hlídací“ babičky a odpolední spánek dcery. Přes den si tedy plánuji schůzky a administrativu řeším až večer, když dcera spí.

Teamsové pohovory mají výhodu. Nábor je díky tomu rychlejší a efektivnější v rámci plánování „schůzek“. V reálu to znamená, že od prvního kontaktu až po finální kolo nemusí uplynout ani týden. Velmi rychle tedy víme, jestli kandidáta chceme, nebo ne. Absence osobního kontaktu je ale nevýhoda, protože pro nás v manice je osobnost uchazeče velmi důležitá. Chybí mi tak např. stisk ruky, nevidím správně řeč těla, špatně se mi čte mezi řádky…

Interní schůzky přes Teams ale vnímám jen pozitivně. Jsou efektivnější, člověk se takzvaně moc nevykecává okolo.

Jindřiška Kyselová – Konzultantka

Na home office nejčastěji používám:

  • Teams v kombinaci se sluchátky Jabra, bez kterých bych nemohla schůzkovat.
  • To Do, dělám si denní přehled, co bych ten den měla udělat (ne vždy se vše zadaří).
  • Stopky, prostě jakýkoliv time tracker, protože při vaření, úkolech dětí atd. bych jinak vůbec neměla přehled, kolik hodin jsem strávila prací

Sama za sebe doporučuju i během týdne měnit místnosti, kde člověk pracuje. Kdo má malý byt, může využít model: ložnice, kuchyňský stůl, pohovka, dětský pokoj, balkon. 

Co bych doporučila ostatním rodičům?

  • I mražená pizza je jídlo.
  • NIKDY dětem nevypínejte wifinu. Nebo si předtím ověřte, jestli váš partner náhodou zrovna nemá videohovor.
  • Školní úkoly mají dělat děti, nedělejte je za ně.
  • Mějte doma dostatek kávy/čokolády/zmrzliny, podle toho, na co kdo funguje. Já mám kávu, oříšky a jablka.

V rámci zachování duševního zdraví hlavně nezapomínejte chodit pravidelně ven. I kdybyste třeba jen obešli sídliště. Jestli máte větší děti, můžete během dne za chůze vyřídit i pracovní telefonát. A udělejte si čas jen pro sebe, já ráda čtu knihy. Pokud trávíte hodně času sezením u počítače, tak na odreagování je podle mě skvělé i mytí oken, gruntování atd. Člověk si vyčistí hlavu a protáhne ztuhlé tělo.

Miroslav Novák – Konzultant

Já jsem téměř žádný home office neměl. Celou dobu chodím do (většinou úplně prázdné) kanceláře. Mým velkým každodenním pomocníkem je ale nástroj Teams. Umožňuje mi komunikovat jak s kolegy, kteří na home office zůstávají, tak se zákazníky, s nimiž se nemohu potkávat osobně. Mohu tak celou dobu pokračovat ve své práci prakticky „bez omezení“. Až bych řekl, že je v tomto ohledu někdy digitální svět nevýhodou. Hlavně, když se člověku hromadí jedna online schůzka za druhou. Naučil jsem se to eliminovat a dávat mezi schůzky minimálně 10minutové pauzy, případně navazující schůzky zkracovat.

Všeobecně je pro mě při práci důležitá muzika, kterou využívám na koncentraci a oddělení se od ostatního hluku. 

Adéla Hleděncová – Konzultantka

Mně nejvíce funguje plánovat si den předem, začít den včas a mít přehled úkolů ať už v To Do, OneNote, nebo Planner (každému vyhovuje něco jiného). Doma je totiž strašně jednoduché dostat se do začarovaného kruhu a nestíhat.

Doporučila bych nástroj My Analytics – jsou tam zajímavé tipy, navíc to sleduje, jak člověk pracuje. Vzala jsem si z toho následující:

  • Naučila jsem se prioritizovat.
  • Na důležité úkoly mám připravené blockery.
  • Nenechávám se z koncentrace na důležitých úkolech vyrušit např. telefonátem, zprávou v Teams atd.

Ĺudovít Kuruc – Junior konzultant

Na home office používám denně všechny nástroje jako dřív.

  • SharePoint mi umožňuje efektivně a bezpečně sdílet důležité dokumenty. Můžu si nastavit, aby mi chodily do e-mailu notifikace o změnách ve složkách nebo dokumentech, takže jsem pořád v obraze.
  • Bezkonkurenční na denní komunikaci jsou samozřejmě Teams. Pokud potřebuju rychle zorganizovat Teamsovou schůzku, člověk na druhé straně vůbec nemusí mít licenci, stačí mu anonymní přihlášení, někdy to šetří čas. A teď v téhle době mě baví efekty v pozadí online meetingu, hlavně tedy při interních schůzkách.
  • Nepostradatelný je pro mě Planner.
  • OneDrive mi umožňuje se stejnými dokumenty pracovat jak na PC, tak v mobilu.
  • A samozřejmě musím zmínit mobilní aplikaci Office 365.

Monika Ublová – Projektová manažerka

V tom kalupu posledních dní a týdnů mi pomáhá několik věcí. Číslo jedna je Planner propojený s To Do, kde mám i svoje úkoly. Všechno pěkně pohromadě, i když mám více projektů. A potom aspoň na dvě hodiny denně vypadnout do lesa, do klidu, mezi stromy, vyčistit si hlavu.

Eva Fořtová – Konzultantka

Je hrozně těžké říct něco specifického pro home office, protože vlastně využívám stejné nástroje, jako když jsem v kanceláři. Základem jsou samozřejmě Teams. Jen když teď pracuju z domova, roste počet online schůzek. Naplno pak využívám všechny funkcionality – sdílení plochy, chat, Whiteboard. A samozřejmě i kameru, aby schůzka byla osobnější. Takže je potřeba i na doma zařadit make-up, nebo filtr kamery. (smích) Případně i rozostření pozadí.

Abych se neztratila v úkolech tak využívám To Do a neodmyslitelnou částí je stále Outlook pro komunikaci s některými klienty a plánování schůzek.

Po celém dni plném úkolů si ráda něco dobrého uvařím. Pro mě je to skvělé odreagování.

Tomáš Koplík – Konzultant

První týden jsem si práci z domova užíval a v podstatě jsem se nezvedl z gauče. Nebylo to úplně ideální, takže za sebe doporučuju pracovat u stolu a sedět na (kvalitní) židli. Není to totiž úplně špatný koncept.

Z nástrojů hodně oceňuju aplikaci Office 365 v mobilu. A chtěl bych ocenit i Microsoft Whiteboard během ohline meetingů. A to nejen v době koronaviru. Co ale rozhodně nedoporučuju? Účastnit se dvou paralelních schůzek v Teamsech.

K tematice home office u nás najdete i další články:

Kdybyste potřebovali zefektivnit (nejen) home office u vás ve firmě, ozvěte se nám. Nástroje sady Microsoft 365 s využitím pro celé firemní týmy umíme školit i na dálku.