Jak zvládnout homeoffice s dětmi? 5 tipů od Microsoftu

Ještě před pár týdny se nám zdálo nepředstavitelné slyšet nebo dokonce i vidět děti během online schůzek. Museli jsme se ale přizpůsobit době. Z nevšedního zážitku se postupem času stala rutina. Čára, která běžně dělí pracovní a rodinný život najednou v podstatě neexistuje. A i když je malé dítě, které si zrovna na klávesnici hraje na Jurský park, roztomilé, pro jeho rodiče to není úplně jednoduchá situace. 

Microsoft proto svým zaměstnancům přispěchal na pomoc s interním návodem plným tipů, jak skloubit rodinný a pracovní život během karantény. A nejsou to ledajaké tipy. Podle vlastních zkušeností radí sami zaměstnanci Microsoftu.   

Stáhněte si návod od Microsoftu plný tipů na homeoffice s dětmi různých věkových kategorií. 
 

Tento článek je překladem článku 5 tips working from home with children od Microsoftu. Svých 5 tipů na práci z domova s dětmi sdílí Anne Michels z týmu Jareda Spatara, viceprezidenta pro Microsoft 365. Anne je máma roční dcery a pracuje na plný úvazek. Na home office se o dceru stará společně se svým manželem, který taktéž pracuje na plný úvazek.  

1. Tenhle nový “normální stav” není vůbec normální. Akceptujte to 

Nikdo nevíme, jak dlouho to celé vlastně potrvá. Jak dlouho budou zavřené školy a zařízení denní péče pro malé děti. Kdy se naše životy vrátí do “normálu”… Jediné, co nám teď připadá normální, je všudypřítomná úzkost. Celá ta situace je nová a velmi složitá. Na první místo proto dejte své zdraví a rodinu. A buďte k sobě shovívaví.  

Sama jsem se velmi poučila, když se zavřely školky a naše roční Tori zůstala doma se dvěma pracujícími rodiči. Snažila jsem se udržet vše v normálu. Chtěla jsem pracovat stejně jako před karanténou. Ve stejný čas, ten samý objem práce. Ale zároveň jsem se musela a chtěla postarat o dceru. Vařit jí čerstvé jídlo, brát ji do přírody na procházky. Dokonce jsem tuto situaci chtěla vytěžit na vytvoření jejího nového spánkového režimu.

Asi už sami tušíte, jak to celé dopadlo. První týden jsem sotva spala. Sama sebe jsem se dotlačila na pokraj svých fyzických sil. Chvíli mi trvalo, než jsem akceptovala, že budu muset ze svých nároků slevit. Oba jsme se s manželem pochopili, že nezvládneme být perfektními rodiči a zároveň i bezchybnými zaměstnanci. Teď už se snažíme dělat jen to co, co opravdu můžeme zvládnout.  

2. Udělejte si plán. Ale nedržte se ho zuby nehty 

Brzy jsme s manželem pochopili, že musíme mít plán. Zavedli jsme jednoduché opatření. Na práci a péči o dceru máme směny. Prostě se střídáme. Každý den v týdnu jeden z nás pracuje dopoledne a ten druhý se věnuje dceři. Odpoledne se vystřídáme. Díky tomu máme oba čas na práci. Také si vzájemně sdílíme pracovní kalendáře, abychom mohli flexibilně reagovat na jakoukoliv změnu (nečekaná schůzka, úkol, který vyžaduje okamžitou reakci atd.). 

Plánování je nezbytné a skvělé, ale naučte se na plánu nelpět zuby nehty. Pracovní úkoly obvykle přichází každý den velmi nahodile, v rodičovství toto pravidlo platí dvojnásob. Být flexibilní nám umožňuje reagovat na potřeby dcery a zároveň nebrzdit naše pracovní nasazení. 

3. Přemýšlejte o své práci jinak

Vzhledem k tomu, že se musím každý den starat o dceru, přehodnotila jsem své pracovní priority i čas, kdy pracuji. Často se teď věnuji práci velmi brzy ráno, nebo naopak pozdě v večer, když dcera spí. A soustředím se jen na opravdu důležité pracovní úkoly. 

Takové rozhodnutí jsem samozřejmě konzultovala se svým nadřízeným, abych měla jistotu, že prioritizuji správně. Doporučuji vám to samé, pokud máte tu možnost, proberte svou situaci s oddělením lidských zdrojů ve vaší společnosti. Proberte společně vaše pracovní možnosti. Předejdete tak nedorozuměním, pokud například začnete pracovat v jiný denní čas, než jste vy i vaši kolegové byli zvyklí. 

4. Často a hodně komunikujte 

Pracujete nyní v jinou dobu, než dříve? Nezapomeňte o tom informovat své kolegy. Moji kolegové jsou na mé práci závislí, takže si musím dávat pozor, abych je změnou své pracovní doby nezpomalovala. Pravidelně kolegy informuji, kdy pracuji a kdy jsem naopak nedostupná. Umožňuje nám to lépe plánovat práci v týmu. 

Jak dávám kolegům vědět, zda jsem zrovna (ne)dostupná?

  • Status v Teams: O mojí dostupnosti kolegové vědí například díky pravidelné aktualizaci mého stavu v aplikaci Teams.  
  • Outlook: Na nepracovní čas si nastavuji automatickou e-mailovou odpověď v Outlooku tzv. out-of-office e-mail.  
  • Kalendář: V pracovním kalendáři mám označený čas, kdy nemohu být k dispozici, aby mi kolegové neposílali pozvánky na schůzky. 
  • Zpráva týmu v Teamsech: Pokud z tohoto nového režimu odbočím, byť jen na den, nezapomenu o tom kolegy informovat zprávou. 

5. Ze schůzek vyždímejte na maximum 

Schůzky tvoří podstatnou část mé pracovní náplně. Nemusím však během nich sedět u pracovního stolu. Jak to tedy dělám? Spojím třeba hovor s procházkou. Vezmu dceru na vzduch a během toho se připojím na schůzku. 

Pokud telefonuji z domova, používám bezdrátová sluchátka. Mohu například s dcerou sedět na zemi, skládat kostky a zároveň hovořit s kolegy. Malá nevýhoda toho všeho je, že první slova mojí dcery nejspíše budou “školení excelu” nebo “chytré reporty v Power BI”. Pořád je ale tato možnost pro mě malé vítězství. 

Co říct závěrem? 

Každý den přináší nové výzvy, naše rodina se neustále učí za pochodu skloubit náš společný čas a práci. Zjistili jsme, že zásadní je akceptovat své osobní limity, dobře plánovat, přehodnotit svou práci, komunikovat s kolegy a pokusit se vytěžit ze schůzek maximum. A věnovat se při tom všem dostatečně dětem. 

Dobře rozumím tomu, že situace u vás doma může být naprosto jiná. Ovlivňovat ji bude počet a věk dětí, zda jste samoživitelé, nebo jste na péči o děti dva. Doufáme, že vám tyto tipy pomohou přiblížit se k vašemu lepšímu “normálu”. 

A nezapomeňte také, že pro vás máme celou sekci Jak na home office na našem webu UseTeams. Najdete tam obecné tipy na práci z domova, ale především spoustu psaných i video návodů na práci s nástrojem Teams. Kdyby vám to nestačilo, školíme celé firemní týmy (umíme to i na dálku) – mrkněte na naše školení Teams

Máte své osobní užitečné tipy na práci z domova s dětmi? Podělte se s námi. 

0 Odpovědi

Zanechte odpověď

Chcete se zapojit do diskuse?
Neváhejte vložit komentář!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..